Czy producenci będą sprzedawać mniej mebli?
31 maja 2023Jak wynika z raportu Polskie Meble Outlook 2023, opracowanego przez B+R Studio i dystrybuowanego przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli, producenci sprzedają coraz mniej mebli. Według ekspertów można się spodziewać dalszych spadków.
Co prawda sprzedaż mebli rośnie pod względem wartości, ale spadki wolumenu są coraz bardziej widoczne. Wartość produkcji sprzedanej mebli w 2022 roku osiągnęła poziom 68,5 mld złotych, co stanowi wzrost o 11% wobec roku 2021. Wynik ten jest jednak w dużej mierze efektem inflacji, co widać w niższych niż w 2021 roku wolumenach – czytamy w analizie pt. „Polskie Meble Outlook 2023: Polscy producenci sprzedają coraz mniej mebli”, przygotowanej przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli, a bazującej na raporcie B+R Studio.
Jak podkreślają eksperci, analiza dynamiki wartości i wolumenu eksportowanych mebli wyraźnie pokazuje, że w 2022 roku w większości badanych grupach mebli odnotowano spadki wolumenu przy jednoczesnym wzroście wartości w porównaniu do roku 2021.
Producenci sprzedają mniej mebli do sypialni i biur
Największy spadek wolumenu (po 0,90) przypadł w następujących grupach:
- meble do sypialni,
- meble biurowe,
- elementy meblowe.
Wzrost wolumenu dotyczył mebli do siedzenia twardych (1,13) i materacy (1,01), a meble pozostałe to jedyna grupa, w przypadku której wolumen utrzymał się na poziomie z 2021 roku.
Według prognoz analityków w 2023 roku w dalszym ciągu można się spodziewać dalszych spadków, jednak ich skala może być mniejsza niż przewidywano jeszcze na początku jesieni 2022 roku.
Duży wpływ na wyniki polskiej branży meblarskiej, oprócz inflacji, będą miały decyzje Lasów Państwowych, od których zależą ceny i dostępność surowca drzewnego oraz jego zgodność z certyfikatami umożliwiającymi sprzedaż polskich mebli na światowych rynkach – puentuje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli.
Źródło i fot.: biznes.meble.pl