
PIGPD o rozporządzeniu dotyczącym drewna energetycznego z 6. czerwca 2025r. Słuchanie głosu branży drzewnej to krok w dobrą stronę.
9 czerwca 2025Przykład obecnego rozporządzenia pokazuje, że wsłuchanie się w głos branży może prowadzić do realnych i potrzebnych korekt legislacyjnych. Zmiana kierunku, polegająca na wycofaniu się z zapisów grożących destabilizacją tysięcy firm, to krok w dobrą stronę i przykład odpowiedzialnego podejścia administracji. Teraz kluczowe będzie jednak to, jak nowe przepisy będą stosowane w praktyce – skuteczna i spójna egzekucja zapisów prawa zadecyduje o ich realnym wpływie na branżę.
Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego (PIGPD) od wielu lat zabiegała o wprowadzenie realnych ograniczeń w spalaniu pełnowartościowego drewna, które mogłoby być wykorzystane przez polski przemysł drzewny. Pierwotna wersja projektu przepisów regulujących definicję drewna energetycznego – według nas – nie spełniała swojego głównego celu: ochrony surowca o potencjale przemysłowym przed jego masowym spalaniem w celach energetycznych.
„Zakres cech identyfikujących drewno energetyczne dopuszczałby w dalszym ciągu uznanie za takie drewno surowca, który mógłby być przydatny w przemyśle drzewnym” – podkreślaliśmy w swoim stanowisku z lipca 2024 roku skierowanym do Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Walka o jasną definicję drewna energetycznego
Izba wskazywała jednoznacznie: tylko surowiec o obniżonej wartości, którego nie da się przemysłowo wykorzystać, powinien trafiać do spalenia. Oznacza to drewno wadliwe, zniszczone, odpadowe lub pochodzące z przetworzonych produktów ubocznych. To niezmienne stanowisko było przez lata powtarzane w korespondencji i wystąpieniach publicznych Izby.
Wreszcie, po długim procesie konsultacyjnym i licznych poprawkach, 6 czerwca 2025 r. minister Paulina Hennig-Kloska podpisała rozporządzenie w sprawie drewna energetycznego, które – jak ocenia PIGPD – w styczniowej wersji nie budzi już zasadniczych zastrzeżeń.
Co zawiera nowe rozporządzenie?
Rozporządzenie precyzyjnie określa, że drewno energetyczne może pochodzić z dwóch głównych źródeł:
§ 2 – drewno okrągłe, które musi spełniać łącznie dwa warunki:
1 Wymiarowy (jeden z dwóch wariantów):
-
-
- średnica dolna drewna:
-
• < 5 cm bez kory lub
• < 7 cm w korze
— niezależnie od długości,
LUB
-
-
- długość drewna ≤ 2 m
ORAZ
- długość drewna ≤ 2 m
-
• średnica górna ≤ 5 cm bez kory lub
• ≤ 7 cm w korze
2. Wadliwość – musi wystąpić co najmniej jedna z poniższych wad:
-
-
- Krzywizna jednostronna: ≥ 15 cm na 1 metr długości
- Krzywizna wielostronna: ≥ 10 cm na 1 metr długości
- Zgnilizna miękka: ≥ 30% powierzchni przekroju jednego z czół drewna
- Zwęglenie: ≥ 50% powierzchni przekroju całej sztuki drewna
-
Aby drewno zostało uznane za energetyczne zgodnie z przepisem: musi mieć odpowiednie wymiary (mały przekrój lub krótka długość i mały przekrój), i dodatkowo musi posiadać przynajmniej jedną istotną wadę fizyczną.
§ 3 wskazanego rozporządzenia – drewno energetyczne może również pochodzić z innych źródeł niż drewno okrągłe opisane w § 2.
W tym przypadku drewno energetyczne to szeroka kategoria obejmująca różne pozostałości, odpady i produkty uboczne. Nie obowiązują tu wymagania dotyczące wymiarów czy wad, jak w § 2 — decyduje pochodzenie i przeznaczenie drewna.
Drewno energetyczne to surowiec spełniający przynajmniej jedno z poniższych kryteriów:
1. Pozostałości drzewne na miejscu cięć
-
-
- Niesortowalne ze względów jakościowych
- Pozostałe na powierzchni cięć (np. po ścince drzew/krzewów, manipulacji drewna)
-
2. Odpady drzewne lub pozostałości z produkcji rolniczej
3. Produkty uboczne z przetwarzania drewna (ale NIE z myślą o produkcji drewna energetycznego)
-
-
- Muszą być niezanieczyszczone sztucznymi substancjami
- Pochodzić z zakładów przetwórczych
- Formy dopuszczalne:
-
• kora, strużyny, odziomki pomanipulacyjne, wałki połuszczarskie, trociny, wióry, zrębki, zrzyny, szczapy
• lub ich przetwory: brykiet, pelet
4. Zanieczyszczone odpady drzewne lub drewnopochodne
-
-
- Powstałe z przetwarzania drewna
- Zanieczyszczone sztucznymi substancjami (uwaga: mimo zanieczyszczenia, nadal mogą być zakwalifikowane jako drewno energetyczne)
-
5. Drewno z upraw energetycznych
6. Drewno pozyskane w ramach zwalczania inwazyjnych gatunków obcych
Zagrożenia, które udało się częściowo zażegnać
We wrześniu 2024 roku PIGPD alarmowała polityków, że proponowane przepisy grożą realnymi konsekwencjami:
-
-
- zakazem produkcji pelletu,
- paraliżem lokalnych firm wykorzystujących trociny do suszenia swoich produktów,
- zamykaniem kogeneracyjnych instalacji OZE,
- likwidacją lokalnych ciepłowni opartych na biomasie z tartaków.
-
Przypominała wtedy, że są to produkty uboczne przetwarzania drewna, a nie surowiec pierwotny – dlatego ich wykorzystywanie w energetyce jest zgodne z zasadą efektywności i zrównoważonego rozwoju.
W ostatecznej wersji rozporządzenia wycofano się z prób wykluczenia zrębek, wiórów i trocin jako źródła biomasy.
Wspólny głos branży ma znaczenie
18 listopada 2024 r. odbyło się wspólne posiedzenie Komisji ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Ochrony Środowiska. Prezydent PIGPD Piotr Poziomski przedstawił wówczas stanowisko branży tartacznej, akcentując konieczność ochrony polskiego tartacznictwa i ograniczenia spalania drewna, które może być przetwarzane w Polsce:
„Musimy sobie uświadomić, że drewno, które mogłoby być wykorzystane w polskim tartaku, jest dziś spalane. To strata dla przemysłu i dla środowiska.”
Apel o dalszy dialog
Mamy nadzieję, że podobna otwartość na dialog i merytoryczne argumenty będzie towarzyszyć także innym działaniom Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Na to liczymy jako sektor, który chce współpracować przy tworzeniu przepisów wspierających zrównoważony rozwój gospodarczy i ochronę środowiska.
Red. Rafał Gruszczyński (PIGPD)