Lasy Państwowe opublikowały nowe zasady sprzedaży drewna

W obliczu jednej z najwyższych cen drewna w Europie, sektor znajduje się w krytycznym momencie, który może zaważyć na jego przyszłości. Kluczową kwestią staje się nie tylko konieczność obniżenia cen, ale również transparentność w zakresie zasad sprzedaży drewna oraz realne mechanizmy kontroli, które nie zostały dotychczas w pełni wyjaśnione. Dodatkowo, zmniejszenie podaży drewna o 2 mln m³, bez wskazania szczegółowego podziału na grupy handlowo-gatunkowe, stanowi poważne zagrożenie zarówno dla rynku, jak i dla przyszłości sektora.

 

  • Zmniejszenie podaży drewna o 2 mln m³ na 2025 rok

 

Zmniejszenie podaży drewna o 2 mln m³ na 2025 rok jest niezrozumiałe z punktu widzenia przemysłu drzewnego, ponieważ grozi wzrostem cen i zagraża zrównoważonej gospodarce leśnej, szczególnie w kontekście potrzeb przebudowy drzewostanów iglastych.

 

  • Metodologia ustalania cen wyjściowych

 

Obecna propozycja ustalania cen wyjściowych drewna jest nie do zaakceptowania, ponieważ wprowadza nieuzasadnione podwyżki, a przemysł drzewny domaga się, aby rynek samodzielnie określił realną wartość surowca.

 

  • Waga kryterium ceny

 

Proponowany udział kryterium ceny na poziomie 75% jest niewystarczający i powinien zostać obniżony do 60%, aby chronić firmy przetwarzające drewno przed spekulacją na rynku surowca.

 

  • Kryterium geografii zakupów

 

Nie przedstawiono wyników testów parametru geografii zakupów, których obietnica była wielokrotnie składana podczas spotkań. Firmy nie mogą więc określić przed rozpoczęciem sprzedaży, jaki będzie wpływ tego kryterium na konkretną – nierzadko specyficzną lokalnie – sytuację zaopatrzeniowa firmy.

 

  • Brak procedur kontroli oświadczeń firm

 

Należy wdrożyć szczegółowe procedury kontroli oświadczeń firm, aby zapewnić przejrzystość procesu i zapobiec sytuacjom, w których preferencje trafiają do firm handlujących surowcem zamiast do firm przetwarzających drewno w Polsce.

 

  • Brak informacji o historii zakupów

 

Brak transparentności w kwestii informacji o historii zakupów i sumie praw nabytych w danej procedurze PLD sprzyja spekulacjom i podważa zasady uczciwej konkurencji, co wymaga pilnej zmiany.